Takoradi - Reisverslag uit Takoradi, Ghana van Michaela ytsma - WaarBenJij.nu Takoradi - Reisverslag uit Takoradi, Ghana van Michaela ytsma - WaarBenJij.nu

Takoradi

Blijf op de hoogte en volg Michaela

05 November 2012 | Ghana, Takoradi

Hey lieverds

Even een berichtje van mij.

Het is al weer een week geleden dat ik van Accra met de bus naar Takoradi zou vertrekken, nou uiteindelijk konden we gelukkig een auto lenen en zijn we richting Takoradi gegaan. De rit duurde 5 uur. Dus het was al lang donker toen we aankwamen. Ik mag voor een tijdje bij een tante vana Rita logeren. Rita een meisje dat op kantoor van Jomelos werkt.

Dinsdag kennis maken met de rest van de staff op kantoor van Jomelos. Oh dit is trouwens de website van de organisatie waar ik werk. www. jomelos.org. check it out.

Ik voelde me ontzettend welkom en was meteen alsof ik ze al lang kende. Meteen met 2 staff leden naar een school ergens in een dropje waar 40 kids uit de organisatie naar toe gaan die ondersteund worden. Heel gaaf ze te ontmoeten. Natuurlijk met zijn allen op de foto. En iedereen rende achter me aan en ze zeiden: Broenie, broenie. wat blanke in het Ghanees betekend.
Wow was een super ervaring.

Woensdag naar het land geweest waar het kinderhuis gebouwd gaat worden. Groot stuk grond wat al meer dan 3 jaar in het bezit is van Jomelos maar waar nog nooit gestart is met de bouw van het kinderhuis. Maar nu gaat het dan eindelijk gebeuren, ook al moet er nog een heel groot wonder gebeuren financieel. Maar daar heb God vaker wonderen in zien doen dus ik zie uit naar de manier waarop Hij het nu gaat doen.Na het bekijken van het land zijn we naar een ander schooltje geweest waar 3 meisjes naar toe gaan uit de organisatie. we kwamen kijken hoe het met ze ging. Het blijkt dat ze geen goede plek hebben en de gene die voor ze zou moeten zorgen niet voor ze zorgd. Geen schone kleren, worden niet gewassen en krijgen bijna geen eten.Ik kon wel huilen. Het jongste meisje kroop bij me op schoot en lied me niet meer los. De 2 andere meisjes wilden ook graag bij me zijn maar zeiden geen woord. Blijkt dat ze nooit praten, uit angst. pfff vond het moeilijk om ze daar achter te laten. Maar God sprak de volgende dag tot me.

Donderdag. Ja jullie zullen wel het apart vinden, maar ja ik het de teamvergadering geleid. Ging super goed. super leuk team. Kan ontzettend met ze lachen. Alleen een oude man is niet voor uit te branden. Ik heb dus al wat aanvaringkjes met hem gehad. Maar het zal wel goed komen. Haha. Sochtends ook nog op bezoek geweest bij een andere school waar ze net pauze hadden wow ik werd bedolven onder kinderhandjes en ze renden allemaal achter me aan als of ik de koningin was. 100 kinderen achter je aan ongelovelijk maar super leuk.

Smiddags werd ik ineens ziek, duizelig, misselijk, super zwak koorts opgezwollen voeten zo dik als een olifant. Naar huis en rusten. Slapen, ook de volgende dag thuis gebeleven.

Tijd om dingen te verwerken,te bidden enz.
De ellende de verschrikkelijke situatie, omstandigheden overweldigde me die dag. Tranen. En God sprak tot me wat ik als schreef. Ik heb je speciaal voor deze 3 meisjes hier gebracht. Ik wil dat je spreekt voor de gene die niet kunnen speken. Ik wist dat God van me vroeg op deze meisjes in huis te nemen en voor ze te zorgen en ze liefde te geven. Ik wist dat ik hier voor moest gaan vechten met de directeur maar ik had het er voor over. Ik wist dit is wat ik moet doen.

De volgende dag werd ik naar een mooi huis gebracht en de directeur lied me eenkamer zien. Hij vroeg of ik het mooi vond Hij zei wil je hier voor een jaar wonen. Ik zei ik vind het mooi maar ik weet dat God gesproken over iets anders. Maar tot die tijd zou ik daar gaan women. Dus ben zaterdag naar die kamer verhuisd.

Daarna kon ik eindelijk met de directeur spreken over wat God me had gevraagt. Zo dit was inderdaad even een heftig gesprek, maar uiteindelijk stemde hij toe. De meisjes komen meteen bij me wonen als we een huisje, appartent hebben gevonden.Bid mee dat dit snel zal gebeuren deze meisjes moeten snel uit deze situatie. Wow ik ben echt gelukkig als die dag aanbreekt.

Zaterdag zijn we met de bus naar Accra gegaan voor 2 nachten om gisteren de directeur naar het vliegveld te brengen. Oh wat heb ik gelachen met Rita in de bus kwam niet meer bij en zei ook niet. Oh ik ben zo geblessed met een vriendin als haar super.

Vandaag om half 6 opgestaan om op tijd de bus naar Takoradi te nemen. Pff maar voordat we eindelijk onze bus rit zouden beginnen was het al 9:10 ongelovelijk hoe lang het duurde en kwam pas om 14:00 aan in Takoradi. Maar we hebben ontzettend gelachen in de bus.

Waar ik onzettend aan moet wennen is dat ze hier van sochtends 8:00 tot en met 20:00 op kantoor zitten. En het erge van alles is dat ze niet eten en niet drinken. Hier heb ik meteen verandering in gebracht de eerste meeting. We starten om 08:00 houden een half uur tijd met God samen bidden en aanbidden. dan aan het werk. Ik heb ze verplicht van 12:00-13:00 pauze te houden en te eten en te drinken. Eten weet ik nog niet of dat echt gaat lukken maar pauze en break zal moeten. Sochtends werkt iedereen voor Jomelos of op kantoor of op bezoek bij de kids. En smiddags werkt idereen 6 uur voor een bedrijf waar ze geld mee verdienem voor de organisatie maar daar verdienen ze zelf niets mee. Het enige wat ze krijgen paar maand is 100 euro. Daar moeten ze van leven en zelfs rita moet daar samen met haar moeder en broertje van leven. Ongelovelijk.


Verder leren ze me Fanty de locale taal die hier in Takoradi en omgeving gesproken wordt. Het is aardig moeilijk, maar super leuk te leren.

En waar ik aan moet wennen is dat er altijd en overal muziek, geluid is er is nooit een moment van rust. je zult het geloven of niet maar ik verlang naar rust en stilte.

Ik geniet. Hoe is het met jullie?
Heel veel liefs en dikke knuffel.

Michaela

  • 05 November 2012 - 21:57

    Douwe Ekema:

    Hoi,wow wat beleef je zo wat,leuk om even dit verslag te lezen , groetjes en big hug en nog een gezegende tijd en ZIJN bescherming bidden we je toe, fam ekema

  • 05 November 2012 - 22:07

    HeRo Cooiman:

    Geniet met Jezus, Michy Hij is voor je en met je in ALLES! Geniet Zijn aanwezigheid in je avonturen in Afrika! Keep us updated! :-) Liefs ons

  • 05 November 2012 - 22:14

    Bert En Rianne:

    Hoi Michaela,
    Ik kom voor het eerst even een kijkje nemen op je site.
    Wat geweldig dat je voor die 3 meiden wat mag gaan betekenen.
    we hopen dat je snel een huisje hebt. weet dat de Naam van de Heer
    je onaantastbaar maakt. Ps.20:1

    Van harte Gods zegen toegewenst,
    Bert en Rianne Neurink

  • 06 November 2012 - 13:13

    Jeroen Uit Harderwijk:

    Hoi Micha,
    Vandaag voor het eerst op je site geweest. Meteen al je verslagen gelezen. Ik ga me zo direct aanmelden voor je mailinglijst, om goed op de hoogte te blijven van nieuwe verslagen ;-). Gaaf om te lezen hoe God je naar je nieuwe bestemming heeft geleidt, en hoe jij je hierin hebt laten leiden. En je laatste verslag raakt me diep. Ik bid dat God je blijft leiden, en dat Hij door jou heen, vet zichtbaar zal zijn voor die meiden en voor de Jomelos organisatie! Dikke hug en zegen, Jeroen

  • 12 November 2012 - 19:13

    Hadassa:

    lieve tante michaela,

    we hebben je blog gelezen, wat gaaf wat je allemaal mee maakt.
    vandaag waren we allemaal ziek dus nu liggen we met zijn allen in bed (brings back memories)
    Goed om te horen dat je helemaal in Gods plan wandeld. hier gaat het ook goed, we gaan je alleen missen met sinterklaas. heb je daar ook bepaalde feestdagen? vast niet met zwarte pieten!!
    we zullen je verhalen lekker blijven lezen. veel zegen daar

    heel veel liefs hadassa en jan-willem en kids

  • 23 November 2012 - 21:35

    Marleen:

    He liefje!
    Wat ben ik trots op jou en wat doe je geweldige dingen.
    Ik ga bidden jou en de drie meisjes.
    Veel zegen en ik blijf je volgen hoor!
    Marleen

  • 25 November 2012 - 15:49

    Cynthia:

    Wow michaela all this is great. I didn't understand everything because google translation is not perfect. I hope we can talk on skype soon.
    Much love

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michaela

Hey, Ja ik zal even kort iets over mij zelf vertellen. Mijn naam is Michaela Ytsma, ik ben 30 jaar en hou ontzettend veel van Jezus. Mijn passie is om Jezus te aanbidden met mijn leven met mijn hele zijn. Ik hou er van om mensen lief te hebben en Jezus te laten zien door mijn leven. Ik ben een enthousiaste, spontane, gastvrije , persoonlijkheid. Je staat er daarom vast niet van te kijken dat ik een echt mensen mens ben. Ik kom tot leven als ik Jezus mag kennen, aanbidden en mag dienen en anderen mag zegenen door mijn leven heen. Mijn harts verlangen is om de verwaarloosden, alleen gelaten, verhongerde, verwonde baby's en kinderen te helpen en liefde te geven. Ik wil ze laten weten dat ze geliefd zijn hier op aarde maar boven al door onze hemelse papa. Ik zou ze zo graag een thuis geven. Ik wil gaan.Tranen rollen over mijn wangen als ik aan deze kinderen denk. De Geest van de Heer is op mij, omdat Hij mij gezalfd heeft om gebrokenen van hart te verbinden, om vrijlating uit te roepen voor de gevangenen en om het goede nieuws te verkondigen. Vrij vertaald uit Jesaja 61:1-2a Heer zend mij. Bless en liefs Michaela Ik leef volledig in afhankelijkheid van God ook in op het gebied van mijn financieen. Ik zou je/u willen vragen om eens met God te praten of je/u mij financieel zou willen/kunnen steunen. Al vast super bedankt. Ik bid je/u veel Zegen toe. Bank gegevens zijn: Naam stichting: European House of Prayer Onder vermelding van: Missie84 ( mijn naam is niet nodig) Rabobank 13.17.36.736, Plaats: Bunschoten-Spakenburg, Nederland Giften zijn belasting aftrekbaar. ANBI status. Heel veel dank voor jullie betrokkenheid in welke vorm dan ook. Gebed, spullen, financieeen, bemoediging.

Actief sinds 12 Sept. 2012
Verslag gelezen: 875
Totaal aantal bezoekers 37538

Voorgaande reizen:

27 September 2012 - 30 November -0001

Bestemming onbekend

Landen bezocht: