Ghana reis Klaas en Loeki - Reisverslag uit Takoradi, Ghana van Michaela ytsma - WaarBenJij.nu Ghana reis Klaas en Loeki - Reisverslag uit Takoradi, Ghana van Michaela ytsma - WaarBenJij.nu

Ghana reis Klaas en Loeki

Blijf op de hoogte en volg Michaela

06 Mei 2013 | Ghana, Takoradi

Lieve familie,vrienden en belangstellenden'

Toen we vertrokken zeiden we dat jullie ons zouden kunnen volgen via de site van Michaëla. Inmiddels zijn er bijna 5 weken verstreken, want zelfs in Ghana gaat de tijd snel. We zullen in vogelvlucht even enkele van onze belevenissen vertellen. Nadat Rianne en Ellen ons naar Schiphol hadden gebracht, moesten we nog door de douane, die ontdate dat we een stuk kaas in de gitaarhoes hadden "verstopt". Toen we hem vertelden wat de reden was, zei hij : "Wat een klein stukje". (1 kg) De reis verliep voorspoedig en om 22.0 0uur arriveerden we in Accra, waar we warm (36 graden) welkom werden geheten door Michaëla en haar voorganger. Na 3 uren over hobbelige "wegen geraced"te hebben, kwamen we in Takoradi.
Na een korte nachtrust deden we het donderdag rustig aan.
We moesten vrijdag al vroeg op Michaëla haar kantoor zijn, want we zouden de 3 meisjes, die elk weekend bij haar kwamen, ophalen.
Eerst om 18.10 uur kregen we toestemming ze op te halen.
Dat betekende nog 2 keer anderhalf uur reizen met de taxi.
We hadden een heerlijk weekend met de kinderen, samen met de kinderen van de buren.
's Zondags met z'n allen naar de kerk waar de twee jongste kinderen al snel tegen Michaëla aan in slaap vielen; prachtig gezicht!
Na de kerkdienst en het eten moesten we ons al weer snel klaar maken om de kinderen terug te brengen.Het laatste stuk moesten we lopen en hoe dichter we bij het weeshuis kwamen, des te trager gingen ze lopen.
Binnen rolden dikke tranen over de wangen van et oudste meisje !
's Maandags het hele huis schoongemaakt.
Dinsdagmorgen vroeg naar kantoor om schoolgeld voor de kinderen naar een school te brengen. De hele dag gewacht en 's avonds bleek, dat het schoolgeld was besteed om het internet gebruik te kunnen betalen!
Al met al heel frustrerend.
Vrijdag (12-4) heb ik (Klaas) met Michaëla de school (zonder geld) bezocht.
We werden in het kantoor van de headmaster ontvangen. Aan de muur hingen de namen van alle leerkrachten met daarachter allemaal gekeurde stippen, die aangaven of de leerkrachten te laat of helemaal nie waren gekomen. Volgens de directeur was hier helemaal niks tegen te doen
Toen ik hem vertelde dat ik in de 42 jaar dat ik voor de klas had gestaan mij 1 keer had verslapen, viel zijn mond open van verbazing.
Bij het rondgaan over het schoolterrein, vertelde hij dit aan alle groepen leerkrachten, die me aankeken alsof ik van een andere planeet kwam.
Ik vroeg hen of ze genoten van hun vak. Ze haalden meewarig hun schouders op. ook zag ik een leerkracht met een Spaans riet en vroeg of er nog mee werd geslagen. "Natuurlijk", was het antwoord.
Wat een verschil met het onderwijs in Nederland!!!.
Ondertussen speelde ook wat Michaëla in haar website beschrijt; een voor haar niet gemakkelijke periode en we bidden en zien uit naar wat God voor nieuwe uitdagingen gaat geven.
Een buurvrouw die ons een lift gaf, vertelde dat er achter haar huis een opvanghuis was voor mensen met psychische problemen.
2 dagen later deze mensen opgezocht en geschrokken van de erbarmelijke situatie waarin ze verkeerden; 50 personen werden verzorgd door een oudere vrouw. Ze hadden de beschikking over 2 'slaapkamers" met China matten, waar een dertig personen konden slapen. De rest sliep op de veranda of buiten op of onder tafels.
Een week later kregen we bezoek van Marcel uit Nederland, die ook met zulke mensen had gewerkt en hij wilde er wel graag even kijken; het bezoek raakte ons allen diep.
Nadat hij en zijn Ghanese vriend de nacht bij ons hadden doorgebracht, stelde Marcel voor vertrek voor om eerst nog naar het huis met patiéten te gaan en hen te trakteren. We besloten frisdrank en kauwgum te brengen. Het werd een onvergetelijke gebeurtenis, zoveel blijde gezichten en toen we vertrokken zei de leidster: "Moge God jullie zegenen met nog meer geld, zodat je vaker kunt komen"!.
Ondertussen naderde de datum van mijn verjaardag en moesten we daar voorbereidingen voor gaan maken.
Er zouden rond de 20 personen zijn en vooraf hadden we al besloten dat we oer-Hollandse snert zouden koken ( Ghanezen zijn gewend een maaltijd te krijgen bij een verjaardag).
Een pan gekocht van ruim 10 liter en Loeki is heel druk geweest met het koken van deze hoeveelheid snert. Het smaakte hen op 1 na voortreffelijk en tijdens de maaltijd kon je herhaaldelijk het woord "nice"horen. Er was weinig over nadat 14 volwassen en 5 kinderen er van hadden gegeten.
Ik had een Ghanees "kostuum"en Loeki een Ghanese jurk laten maken.
In de kerk werd ik gezegend en toegezongen en hebben we met z'n drieën een Nederlands lied gezongen.
Al met al een heel bijzondere verjaardag en bedankt voor alle felicitatie-mails die ik mocht ontvangen.
Bedankt voor al het meeleven en gebeden, ook wat betreft de toekomst van Michaëla.

Een hartelijke groet en Gods zegen van Loeki, Michaela en Klaas

  • 06 Mei 2013 - 18:12

    Wim En Silvia Van Steijn:

    Wat een confrontatie met zulke andere omstandigheden voor kinderen en ouderen/gehandicapten.
    Fijn dat jullie bij Michaela zijn ... nog een goede komende tijd in Ghana gewenst ...

    groetjes, Wim en Silvia

  • 06 Mei 2013 - 22:45

    Jip:

    wat leuk om via deze website ook de verhalen te horen van heit en mem !! .. prachtig zeg om snert te eten met 40 graden :D .. geniet van deze mooie momenten daar in Takarodi

  • 07 Mei 2013 - 08:54

    Marja Westerman:


    Klaas, (beetje laat) maar alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag en Gods zegen voor het nieuwe jaar.
    Wat een indrukwekkend 'verhaal'. Soms worden deze verhalen me bijna te veel. Hoe kan er ooit een eind aan mijn gebeden komen? Tegelijkertijd: Waar 'klagen' we hier in Ned. soms toch over? Dit doet toch weer beseffen HOE rijk we zijn! Laat Michaela zich niet laten ontmoedigen door satan, die alles in de war wil schoppen. Moge de woorden van de Heer duidelijk in haar hart klinken wat Zijn plannen zijn, met haar en met deze kinderen van Hem op dit andere continent.
    "Wat de toekomst brenge moge, mij geleidt des Heren hand, moedig sla ik dus de ogen naar het onbekende land. Leer mij volgen zonder vragen. Vader wat Gij doet is goed. Leer mij slechts het heden dragen met een rustig kalme moed!"
    Big hug!
    Marja

  • 07 Mei 2013 - 11:38

    Nelie :

    Leuk wat v jullie te horen/lezen en dat jullie nog niet door de hitte bevangen zijn bv
    Het verhaal v Micha ook gevolgd, een grote tegenvaller voor dr en jullie toch ook.
    Jammer dat jullie giften zo anders besteed zijn dan de bedoeling he? Het is zo,n totaal andere cultuur en denken over dingen daar kunnen wij westerl. ons geen voorstelling van maken! Moet Micha daar nu wel 2 jr. blijven vanwege de 2 jr. huur o.a.?? Wat hebben ze haar daarmee te pakken lijkt wel.
    Fijn dat jullie toch met elkaar een goeie tijd hebben, en met de ontmoetingen met mensen daar wat toch heel veel voor hen betekent en jullie daar een beetje meer vreugde in hun trieste levens kunnen brengen! Gaaf!!
    Het ga jullie goed, Gods Zegen nog vanuit ons zeer rijke verwende landje/plaatsje.
    liefs. Nelie

  • 07 Mei 2013 - 12:30

    Martina:

    Dag lieve mensen,

    Tsjonge wat een emotionele reis voor jullie.................. en zo mooi te lezen hoe jullie hier zo SPONTAAN jullie liefde uitdelen!! ( Jullie kennende had ik niet anders verwacht hoor HAHA).

    Ik ben benieuwd wat God gaan doen in deze spannende situatie!!

    God's zegen lieve mensen en we mogen weten................................ dat God de regie heeft ook in deze spannende tijden. Hij gaat voorzien!!!

    Lieve groetjes,

    Martina

  • 07 Mei 2013 - 14:54

    Nienke:

    Klaas en Loeki
    Goed te lezen dat jullie veilig zijn aangekomen in Ghana. Wij wensen jullie daar een hele goede tijd samen met Michaela. En Klaas...., noch FAN HERTE LOKWINSKE mei dyn jierdei!
    Groetnis fan ús, Nienke.

  • 07 Mei 2013 - 20:10

    Riekus En Fea:

    Dag Klaas (en Loeki en Michaela),

    Nog van harte gefeliciteerd met je 66e verjaardag. Een bijzondere verjaardag las ik. Snert bij 35 oC lijkt me ook een 'aparte' ervaring.
    Bijzondere verhalen en ervaringen. Hopelijk kunnen jullie en Michaela toch goed werk doen ondanks de tegenvallers. Soms kan God met een kromme stok toch een rechte slag slaan. Van harte Gods zegen hierbij.

    Hartelijke groet uit Sibculo

  • 09 Mei 2013 - 23:36

    Jan Vehof:

    Het is wel een heel bijzondere wereld waarvoor jullie dochter Michaela heeft gekozen.
    Het heeft weinig te maken Klaas met jullie geordend Sibculo, merk ik wel.
    Heel boeiend en verrijkend, en fijn dat jullie daar tot zegen mogen zijn.
    Kom veilig weer terug, en ons laten delen in Gods voetstappen in het stof van Ghana.
    Hartelijke groeten. Jan Vehpf.

  • 13 Mei 2013 - 08:09

    Ellen:

    Hoi allemaal !Klaas,nog een verlate felicitatie! Fijn iets van jullie te horen,alhoewel het niet allemaal even mooie berichten zijn.Ik wens jullie nog een goede tijd,waarin jullie Michaela tot steun kunnen en zullen zijn,ook in haar besluit hoe nu verder......
    Moge de Heer jullie zegenen en bewaren ,Zijn oog is op jullie en jullie zijn in onze gebeden,liefs Ellen

  • 20 Mei 2013 - 11:22

    Immanuel:

    jamer genoeg kon je er op opwekking niet zijn gaaf jo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michaela

Hey, Ja ik zal even kort iets over mij zelf vertellen. Mijn naam is Michaela Ytsma, ik ben 30 jaar en hou ontzettend veel van Jezus. Mijn passie is om Jezus te aanbidden met mijn leven met mijn hele zijn. Ik hou er van om mensen lief te hebben en Jezus te laten zien door mijn leven. Ik ben een enthousiaste, spontane, gastvrije , persoonlijkheid. Je staat er daarom vast niet van te kijken dat ik een echt mensen mens ben. Ik kom tot leven als ik Jezus mag kennen, aanbidden en mag dienen en anderen mag zegenen door mijn leven heen. Mijn harts verlangen is om de verwaarloosden, alleen gelaten, verhongerde, verwonde baby's en kinderen te helpen en liefde te geven. Ik wil ze laten weten dat ze geliefd zijn hier op aarde maar boven al door onze hemelse papa. Ik zou ze zo graag een thuis geven. Ik wil gaan.Tranen rollen over mijn wangen als ik aan deze kinderen denk. De Geest van de Heer is op mij, omdat Hij mij gezalfd heeft om gebrokenen van hart te verbinden, om vrijlating uit te roepen voor de gevangenen en om het goede nieuws te verkondigen. Vrij vertaald uit Jesaja 61:1-2a Heer zend mij. Bless en liefs Michaela Ik leef volledig in afhankelijkheid van God ook in op het gebied van mijn financieen. Ik zou je/u willen vragen om eens met God te praten of je/u mij financieel zou willen/kunnen steunen. Al vast super bedankt. Ik bid je/u veel Zegen toe. Bank gegevens zijn: Naam stichting: European House of Prayer Onder vermelding van: Missie84 ( mijn naam is niet nodig) Rabobank 13.17.36.736, Plaats: Bunschoten-Spakenburg, Nederland Giften zijn belasting aftrekbaar. ANBI status. Heel veel dank voor jullie betrokkenheid in welke vorm dan ook. Gebed, spullen, financieeen, bemoediging.

Actief sinds 12 Sept. 2012
Verslag gelezen: 1003
Totaal aantal bezoekers 37546

Voorgaande reizen:

27 September 2012 - 30 November -0001

Bestemming onbekend

Landen bezocht: